قدس آنلاین- محمد رضایی: پدافند غیرعامل، نوعی دفاع غیرنظامی است و به مجموعه اقدام‌هایی گفته می‌شود که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می‌توان از واردشدن خسارات مالی به تجهیزات و تأسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد یا میزان این خسارات وتلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

دشمن همیشه پشت دروازه شهر است/لزوم گسترش سواد رسانه‌ای و راه‌های مقابله با تهدیدهای جنگ نرم

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، با استفاده از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدام‌های پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابه‌جایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا، ماکت فریبنده و سازه‌های امن است.

جالب است بدانیم در قرآن کریم نیز آیاتی درباره ضروت آمادگی همه‌جانبه و بیداری لحظه‌ای در برابر دشمنان داریم که می‌توان آن را تأکیدی بر پدافند غیرعامل برشمرد.

  ۱۳سال با شعار پدافند غیرعامل

تصویب اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل از سوی رهبر انقلاب و موافقت ایشان با نامگذاری یکی از روزهای نیمه اول آبان به نام «روز پدافند غیرعامل» نشان از اهمیت موضوع دارد. ۱۳سال پیش مقام معظم رهبری فرمان تشکیل سازمان پدافند غیرعامل را صادر کردند.

در حوزه‌های دفاع غیرعامل، با توجه به تهدیدهای جدید، بخش‌های آسیب‌پذیر به هشت حوزه اقتصادی، بیولوژیک، زیستی، شیمیایی، هسته‌ای، نظامی، مردم محور و کالبدی تقسیم شده است که متناسب با تهدیدهای نوین در این حوزه‌ها سازماندهی و برنامه‌ریزی می‌شود.

با توجه به افزایش روز افزون تهدیدهای بیولوژیک، پدافند زیستی در مقابل این تهدیدها اهمیت زیادی دارد و برای بالا بردن توان دفاعی و نیز مصون سازی کشور، از جمله مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید از سوی مسؤولان سازمان پدافند غیرعامل و دستگاه‌های مرتبط مانند ستاد بحران و نهادهای آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

  آماده هستیم!

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در دومین جشنواره علمی سلمان فارسی (خندق) که در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد، با بیان اینکه پیشرفت دانش در حوزه‌های مختلف می‌تواند حوزه‌های جدیدی از تهدید را تولید کند، اظهار داشت: هدف اصلی ما ارتقای علمی در حوزه پدافند غیرعامل است و ما آماده هستیم!

وی با اشاره به محورهای لازم برای رسیدن به پدافند مؤثردر حوزه‌های غیرنظامی و تقویت توان کشور، خاطرنشان کرد: هم اکنون در حوزه‌های «دفاع اقتصادی»، «پدافند زیستی»، «دفاع سایبری»، «تهدیدشناسی»، «مدیریت بحران»، «جنگ نرم»، «دفاع اطلاعاتی»، «دفاع الکترونیک»، «فنی و مهندسی» ونیز «آموزش و پژوهش» برنامه‌ریزی کرده‌ایم وهمه نهادها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را به یاری می‌طلبیم.

 همه نهادها و افراد در سنگر پدافند غیرعامل

سرتیپ دوم سیدرسول صیامی، استاد دانشکده افسری و بازنشسته ارتش در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در پدافند عامل و نظامی و هنگام حمله دشمن به سرزمین ما سامانه‌های ضدهوایی و موشکی و همچنین هواپیماهای رهگیر، به عنوان نیروهای مسلح مسؤولیت مقابله دارند، اما در زمان جنگ نرم همه نهادها و افراد وظیفه مقابله دارند و در سنگر پدافند غیرعامل قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در قاموس مرزبانی، پدافندِ مؤثر، پشتیبانِ آفند و عنصر اصلی بازدارندگی دشمنان است، تصریح می‌کند: هر قدر مبانی دفاعی خودمان را تقویت کنیم، فکر تهاجم و برنامه‌های دشمنان را پیشاپیش خنثی کرده‌ایم و باید در این مقطع همه مردم و سازمان‌ها با فرهنگ‌سازی به موضوع پدافند غیرعامل اهمیت دهند تا قدرت منطقه‌ای کشورمان افزایش یابد.

 راه توسعه از پدافند و امنیت می‌گذرد

 سرتیپ صیامی، با انتقاد از افرادی که به کاهش قدرت نظامی کشور معتقدند، می‌گوید: اگر امنیت وجود نداشته باشد، رسیدن به توسعه نیز اصولاً دست‌یافتنی نیست و باید همه افراد بدانند که راه توسعه فقط با آرامش و امنیت به مقصد می‌رسد.

به گفته وی، هم اکنون تهدیدهای جنگ نرم، اولویت اصلی برای رسیدن به قدرت برتر منطقه‌ای است و باید در آموزش و پرورش بحث سواد دیجیتال، سواد رسانه‌ای و الکترونیکی توسعه یابد تا همزمان با بزرگ‌ترها، دانش آموزان نیز وارد عرصه دفاع نرم شوند.

 حمایت مجلس از پدافند غیرعامل

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده مجلس با اشاره به اظهارات برخی از کارشناسان پدافند غیرعامل مبنی بر اینکه تهدید ترور بیولوژیکی وجود دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: برای مبارزه با بیوتروریسم باید مجهز باشیم، زیرا دانشمندان و شخصیت‌های مهم کشور در معرض این آفند ناجوانمردانه دشمن قرار دارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌افزاید: مجلس می‌تواند از سازمان پدافند غیرعامل در زمینه مبارزه با بیوتروریسم حمایت کند و پیش نیازهای حقوقی و اعتباری لازم را با حمایت دولت در اختیار مسؤولان پدافند غیرعامل قرار دهد.

به گفته نقوی، پدافند غیرعامل یک کار با مشارکت عمومی، ‌ضروری و عقلی است و آحاد مردم باید به عنوان عنصر اولیه در تأمین امنیت پایدار کشور محسوب شوند و نهادهای آموزشی، دینی، پژوهشی و رسانه‌ای نیز مورد استفاده قرار بگیرند تا تعریف درستی از سواد رسانه‌ای و راه‌های مقابله با تهدیدهای جنگ نرم در فرآیند پدافند غیرعامل ارایه کنیم.

این عضو خانه ملت تأکید می‌کند: ابعاد بیوتروریسم باید شناسایی شود، زیرا بدون شک دشمنان ما هرگاه بتوانند از این حربه تروریستی علیه مردم، نخبگان و مسؤولان استفاده می‌کنند. باید همه راهکارهای مقابله با این تهدید و خطرات آن برای مردم اطلاع رسانی شود و دولت و سازمان پدافند غیرعامل نیز لایحه مقابله را به مجلس ارسال کنند تا این توطئه نیز خنثی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.